02 oktober 2021

En familjetragedi av Mattias Edvardsson

Tre unga människor. Två mord. Men bara en sanning.

Småbarnspappan Bill lämnas kvar med dottern Sally när hans fru går bort i cancer. Ekonomin är körd i botten och för att gå runt hyr han ut ett rum till den unga kvinnan Karla, som har lämnat sin missbrukande mamma i Boden för att studera juridik i Lund. 

Karla tar extrajobb som städerska och hamnar hos barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina. Men snart förstår hon att allt inte står rätt till i huset. Varför tillbringar Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum?

Samtidigt befinner sig Jennica mitt uppe i en trettioårskris när hon får kontakt med Steven Rytter via Tinder. Det slår omedelbart gnistor mellan dem och de har en fantastisk sommar tillsammans. Men det är något med Steven som inte verkar stämma.

I slutet av sommaren hittas Steven och Regina mördade i sitt hem och frågorna hopar sig. Fram växer en berättelse om beroende, rättvis och moral. Vad, eller vem, måste offras?

Mästaren av psykologiska spänningsromaner Mattias Edvardsson är tillbaka med en ny bok!! Det finns böcker som man aldrig vill läsa ut, utan man vill fortsätta njuta av dem. Du vill verkligen veta hur boken slutar, men när du väl är där... Ja, då är den utläst och du fylls av saknad och funderingar kring vad ska jag nu läsa? Hur ska jag kunna hitta en lika bra bok, som den jag precis läst ut? En familjetragedi av Mattias Edvardsson är just en sådan bok! Boken är skriven i korta kapitel och med de olika personligheternas perspektiv på vad som sker, vilket gör boken väldigt lättläst och för den delen även snabbläst. Jag drog medvetet ner på tempot för jag ville verkligen inte läsa ut boken! Utan istället ville jag njuta av den så länge det bara gick. Detta var inte helt enkelt, eftersom boken har ett bra driv och egentligen ville jag ju fortsätta läsa för att se hur allt utvecklar sig. Hur hänger det ihop, vad hände egentligen och är Bill verkligen skyldig??? Mattias Edvardsson lyckas hålla dig som läsare på halster, du kastas fram och tillbaka i tankarna kring vem eller vilka som är mördaren/mördarna, till slut är alla tänkbara gärningsmän. Lyckades jag klura ut det? Kanske det... Det avslöjar jag i alla fall inte här! En familjetragedi är en av de bästa böckerna jag har läst det här året, så det enda jag kan göra är att säga: läs den här boken! Du får helt enkelt inte missa den!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar