30 juni 2024

Ett fall på Capri av Anders & Anette de la Motte

 

Benvenuti in Italia!

Historieläraren Hugo Lind reser på en mat- och kulturresa till Capri tillsammans med en grupp andra nordbor. Arrangör är Belmonte Travels med den kunniga och kluriga Lara i spetsen. Stämningen är hög och gruppen njuter av allt som paradisön har att erbjuda.
  Men en skugga faller över idyllen då en kropp hittas i vattnet nedanför den beryktade Salto di Tiberio-klippan. Vem är den döde, och varför har personen en Belmonte Travels-broschyr i fickan? Alla verkar ha något att dölja, och Hugo och Lara finner sig plötsligt indragna i en märklig utredning under solen. Har en orm smugit sig in i paradiset, och är det någon bland resenärerna som inte är på ön enbart för att uppleva livets goda?

Ett fall på Capri är första delen i Anders och Anette de la Mottes nya pusseldeckarserie Mord under solen.

Välkommen till Italien! Anders och Anette de la Motte bjuder in till den vackra italienska ön Capri och jag känner mig verkligen välkommen till paradiset! Ett fall på Capri är en klassisk pusseldeckare som för mina tankar till ingen mindre än Agatha Christie,  pusseldeckarnas drottning! Anders och Anette de la Motte axlar verkligen manteln. Det här är en otroligt snyggt komponerad pusseldeckare, som innehåller alla ingredienser en pusseldeckare ska ha. Någon eller några som ska "hjälpa" polisen att lösa mordgåtan; många olika personer som figurerar i handlingen och som alla mer eller mindre verkar ha dolda agendor; en intressant miljö som inte går att värja sig emot samt ondskan och mörkret som hela tiden lurar runt hörnet. Jag som läsare befinner mig helt plötsligt i semesterparadiset och blir en del av handlingen. Dessutom får jag lära mig flera italienska uttryck, men även en hel del om livet i Italien, bland annat hur man dricker kaffe och framförallt om många olika goda maträtter. Så mitt tips till dig, var inte hungrig när du läser boken! På tal om att läsa boken, det här är en bok jag verkligen rekommenderar att läsa. Den har ett fantastiskt fint bokomslag och när du öppnar boken har du en vacker illustrerad karta över Capri (du har enkelt koll på var på ön du befinner dig), ett persongalleri (värdefullt eftersom det är många personer som är med i handlingen) och som en extra fin bonus finns längst bak i boken (före författarnas tack) en liten italiensk parlör.  Superbra!! Så spring till bokhandeln eller till biblioteket och införskaffa den här fantastiska pusseldeckaren! Läsäventyret kan börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar