30 maj 2024

Elden ska falna av Linda Ståhl

Ett flyktingboende brinner ner. När elden lagt sig upptäcks kvarlevorna av ett spädbarn i askan. Ingen vet var barnet kommer ifrån, eller vilka föräldrarna är. Kort därpå hittas en ung mamma på stranden i Höllviken, mördad.

Kriminalchef Reub Thelander leder den komplexa mordutredningen tillsammans med kollegorna vid Vellingepolisen. Parallellt ställs de inför svåra dilemman. Estrid Berg är precis på väg att återgå i tjänst efter sin föräldraledighet när en katastrof inträffar. Claes Trygg inleder en förbjuden relation med en kvinna som förekommer i utredningen, en överlevare med mer mörker i sitt förflutna än han förstår först.

En drabbande intrig möter oss i den fristående uppföljaren till Syndaren ska vakna, nominerad till Årets deckardebut 2021. I denna bladvändare är hatet, hämnden och hotfullheten lika påtaglig som den bländande vackra skånska idyllen.

Elden ska falna är en bladvändare till bok som direkt griper tag i mig och håller fast greppet. Om jag hade obegränsat med lästid hade jag lyssnat färdigt på den utan uppehåll, men eftersom jag inte har det, har jag istället njutit av att dra ut på lyssningen. För att lyssna på Elden ska falna är en ren njutning! Den har en snyggt uppbyggd intrig, med olika händelser, där du som läsare får fundera på om det är separata händelser eller om de är kopplade till varandra. Spänningen är hela tiden närvarande. Ibland kan du bara ana den och ibland är den väldigt närvarande. Du lyssnar med känslan av att katastrofen är annalkande. Linda Ståhl har med kriminalchefen Reub Tehlander och de andra poliskollegorna skapat en atmosfär och miljö, som jag som läsare vill återvända till. Det känns nytt och fräscht med en ickebinär person som huvudperson och jag märker att jag uppskattar att det är så. Det tillför något extra till handlingen och jag känner att jag egentligen inte reflekterar över huvudpersonens kön. Det är inte av vikt och jag gillar verkligen Reubs personlighet. Även Reubs kollegor och människorna kring dem skapar böckerna och gör att jag hejar på och vill alla väl. Att Claes dessutom i den här boken visar sig ha ett hjärta av guld gör inte saken sämre. Tycker du som jag om deckare som tar upp aktuella ämnen och som gör det med ett stort hjärta samt engagemang, ska du verkligen läsa serien om Reub Thelander! Här har Linda Ståhl lyckats med att skriva en deckare som berör aktuella ämnen på ett engagerat sätt. Läs och njut!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar