10 maj 2024

Glöm aldrig Tintin av Sanam Gharaee och Sofia Rutbäck Eriksson

8 januari 2023 skickade jag iväg min åttaårige son Tintin för att ha umgänge med sin pappa Alexander. Tintin som var väldens gladaste kille. Omtänksam, snäll, och påhittig.

Alexander hade varit svärmorsdrömmen som höjt mig till skyarna. Sen kom Tintin. När allt inte längre var på Alexanders villkor var jag inte längre den fru han önskade. Åren som kom kantades av hot och psykiskt våld. Trots det kämpade jag hårt för att skapa en kärleksfull vardag för mig och Tintin. När Tintin började bli rädd och vägra umgänge slogs jag, förgäves, för att Tintin skulle slippa träffa sin pappa. Inte ens när Alexander misstänktes försöka kidnappa Tintin utomlands stoppades umgängena. En pappa har tydligen rätt till sitt barn. Till vilket pris som helst.

"Det kommer gå bra"
Vad det sista jag sa till Tintin innan han åkte.

Men det gick inte bra. Några timmar senare knackade polisen på dörren. Alexander har gjort det oåterkalleliga. Han har tagit livet av mitt barn.

Fallet Tintin fick stor uppmärksamhet våren 2023. I Glöm aldrig Tintin skildrar Sanam Gharaee kampen för son sons frihet. Boken är en sann berättelse om en mamma som försöker rädda sin son från en våldsam man - och förlorar mot det svenska rättssamhället. Om att få sitt barn mördat av den man en gång älskade allra mest.

Frågan på allas läppar var och är fortfarande: Hur kunde det få ske? 

Årets hemskaste, mest hjärtskärande men ändå viktigaste läsning är över! Jag har läst boken som aldrig skulle ha skrivits: boken Glöm aldrig Tintin. Det är så smärtsamt att läsa om Sanams kamp för Tintins rätt och möjlighet till ett tryggt liv, samtidigt som  jag vet att hon förlorade den kampen. Hon förlorade sin älskade son inom loppet av bara några timmar. Varför valde jag att ändå läsa den här boken, trots att jag visste att det skulle bli en oerhört jobbig läsning? Av den enkla anledning som även är bokens titel: Glöm aldrig Tintin. Jag känner att jag vill hedra och minnas denna fantastiska pojke. Att han inte bara ska glömmas bort och att andra barn inte ska behöva drabbas av samma grymma öde. Att inte fler familjer ska få sina liv förstörda. Mitt hjärta går sönder när jag läser om hur Sanam får bita ihop och överlämna sin son till sin fd make, för att han ska ha rätt till umgänge med sitt barn. Samtidigt som hon vet att detta inte är bra för sonen. Att vara  tvungen att göra detta, av rädsla för att förlora vårdnaden av sonen, för att hon inte samarbetar till det umgänge som domstolen har bestämt. Att som förälder behöva samarbeta för att man är tvingad till det, trots att man vet att barnet inte mår bra av det. Jag blir mållös och jag hoppas verkligen att lex Tintin kommer kunna bidra till att det här aldrig händer igen. Barnens rättighet till trygghet måste gå före förälders rätt till sitt barn. Vi äger inte våra barn utan vi har dem till låns! Jag måste även tillägga att boken inte bara är nattsvart och fylld av hemskheter, utan det finns ljusa stunder, lycka och kärlek. Det gör att jag trots allt orkar att härda ut och läsa hela boken. All heder, kärlek och styrka till dig Sanam, som orkade att berätta din och Tintins historia! Och jag kommer definitivt inte glömma Tintin! Han verkar ha varit en fantastisk pojke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar