19 augusti 2023

Solsystern av Lucinda Riley

Deras framtid står skriven i stjärnorna...

För omvärlden är toppmodellen Electra Dáplièse kvinnan som har allt: hon är vacker, rik och berömd. Men under den perfekta ytan har Electras redan sköra sinnestillstånd rubbats av adoptivfaderns plötsliga död. När vardagen blir för svår att hantera dövar hon smärtan med alkohol och droger. Just när hennes systrar börjar frukta för hennes  hälsa, får hon ett brev från en kvinna som hävdar att hon är hennes mormor...

1939 anländer Cecily Huntley-Morgan till Kenya från New York. Hon har fått sitt hjärta krossat och flyttar in hos sin gudmor vid den vackra insjön Naivasha. I det land hon snabbt lär sig älska möter hon två människor som kommer att förändra hennes liv för all framtid: boskapsfarmaren Bill Forsythe, känd som den evige ungkarlen, och massajprinsessan Njala som tvingas ta ett ödesdigert beslut. Cecilys liv tar en ny vändning och när hon slutligen återkommer till New York är det som en helt ny person.

Solsystern är den sjätte delen i en unik, storslagen serie om familj, kärlek och identitet, löst baserad på legenden om stjärnkonstellationen Plejaderna.

Det är ett tag sedan jag läste någon av böckerna i serien om De sju systrarna, men nu tyckte jag det var dags att ta mig an Solsystern. Dessutom valde jag att lyssna på boken, istället för att läsa den. Att jag bestämde mig för att lyssna på den, berodde på att jag har hört många som har sagt att det var först när man kom till den historiska delen, som den här boken blev bra. Jag ville inte riskera den känslan, eftersom jag tycker mycket om den här serien och dessutom var jag nyfiken på hur böckerna om De sju systrarna är som ljudböcker. Sagt och gjort, jag laddade ner boken i mobilen och började lyssna och som jag har lyssnat. Gunilla Leining gör i vanlig ordning en suverän uppläsning och jag måste även tillägga att jag inte alls tyckte att boken var sämre under den första delen. Den delen som fokuserar på Electra och hennes drogmissbruk. När handlingen läses upp får man ett annat perspektiv på det, eftersom man hör en röst och blir mer engagerad även i de delarna. Sedan ska jag inte sticka under stol med att det är de historiska delarna som höjer boken och knyter samman allt. Eller som Stella (Electras mormor) konstaterar: du måste känna till det förflutna, för att förstå det som händer senare.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar