25 augusti 2023

En ond tid av Deepti Kapoor

En tidig morgon i New Delhi kör en lyxig Mercedes rakt in i ett nattläger för fattiga daglönare. Fem människor dör. Den chockade man som grips för brottet arbetar för familjen Wadia, en av Indien mest inflytelserika familjer. Varför befinner han sig i bilen och vad är det han döljer?
En ond tid utspelar sig i maktens absoluta centrum, där skillnaden mellan brottslighet och politik är hårfin. Sunny, arvtagare till familjen Wadias affärsimperium, är en eftertraktad playboy som drömmer om att förändra familjens skamfilade rykte. När han träffar Neda, en ung journalist, kommer hans drömmar och familjens krav omedelbart på kollisionskurs med varandra. Det kommer an på Ajay, Sunnys undergivna tjänare, att organisera deras hemliga möten. Men Ajay bär också på en hemlighet. Och har en hämnd att utkräva.
En ond tid är en gastkramande thriller och en episk släktkrönika om det moderna Indien, där pengar, kontakter och familjeband avgör allt. Den för tankarna till klassiska berättelser om makt, korruption och släktlojaliteter, som Gudfadern och Succession.

Det var med skräckblandad förtjusning jag tog mig boken En ond tid av Deepti Kapoor. Den är nämligen påfallande tjock, strax över 500 sidor och för mig som vill läsa många olika böcker, är det i tjockaste laget. Min oroskänsla gick snabbt över då jag direkt kastas in i handlingen och genom hela boken håller författaren mig i ett fast grepp. Vilken historia! Jag måste fortsätta läsa för att se hur det går för de olika personerna, som handlingen kretsar kring. Dessutom flyter sidorna snabbt på och jag märker aldrig av bokens tjocklek. Det enda jag vill är att läsa vidare och se hur allt utvecklar sig. En ond tid är en klassisk maffiaberättelse med en cynisk människosyn, grymhet, korruption, rikedom och våld. Det som  höjer boken är att handlingen utspelar sig i Indien, en spelplan som jag ofta inte stöter på i böcker som jag läser. Dessutom skildrar Deepti Kapoor personerna på ett målande och personligt sätt, vilket gör att de känns levande och du som läsare kliver in i handlingen och skådespelet kan börja. Det här är en oemotståndlig maffiaberättelse och jag hoppas innerligt att det kommer fler delar i berättelsen om familjen Wadia och människorna som kretsar kring dem!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar