18 juli 2022

Blåklockor som klingar på natten av Linda Rakka

Betsy och Sam driver ett pensionat i den välbesökta sommaridyllen Sparvdalen vid Göta Kanal, men paret lever samtidigt ett mörkt dubbelliv som de gör allt för att dölja.

John har lovat sin bortgångna mormor att överlämna en släktklenod till hennes syster Iris, som bor i kapensvillan i Sparvdalen. Men när han anländer dit upptäcker han att Iris är spårlöst försvunnen och någon annan har flyttat in i huset. John bestämmer sig för att stanna kvar och undersöka vad som har hänt.

Märkliga saker börjar att hända och det blir snart uppenbart att ingen längre går säker. För vem kan du egentligen lita på om inte ens dina närmaste grannar är de som de utger sig för att vara?

Blåklockor som klingar på natten är den första delen i pusseldeckarserien "Morden vid Göta kanal". Vi får följa invånarna i det fiktiva området Sparvdalen vid Göta kanal utanför Linköping, där alla tycks dölja en hemlighet, eller två.

Linda Rakkas debutbok Blåklockor som klingar på natten  är en bok som överraskade mig! En pusseldeckare brukar ofta var uppbyggd kring ett specifikt brott och under resans gång får du klura ut vem den skyldiga är och varför han/hon begick brottet. Givetvis sker ofta fler än ett våldsbrott. Den här boken utmärker sig genom att du redan från början vet vilka de skyldiga är. Och inte nog med det alla personer som figurerar i handlingen har ett eller annat fuffens för sig. Ingen är riktigt vad han eller hon utger sig för att vara. Man kan lugnt säga att alla har en räv bakom varje öra. Det här är bokens styrka, eftersom det inte är så vanligt att deckare är uppbyggda så, samtidigt som det också blir en svaghet. Jag hade lite svårt att ta till mig boken i början. Den kändes underlig med alltför många lösa trådar, Jag hade kanske hellre sett att det "bara" var Betsy och Sam som levde dubbelliv. Men när jag fortsatte att läsa, släppte det irritationsmomentet och jag blev nyfiken på hur det skulle gå. Och slutet gillar jag starkt! Det sätter lite ribban inför nästa bok i serien. För givetvis vill jag veta hur det kommer gå för invånarna i Sparvdalen!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar