20 mars 2022

Central Park av Guillaume Musso

New York, klockan åtta på morgonen...

Alice, en fransk polis, och Gabriel, en amerikansk jazzpianist, vaknar fastkedjade vid varandra på en bänk i Central Park. De kan inte minnas att de någonsin har träffats förut. Kvällen innan festade Alice med sina vänner på Champs-Élysées i Paris medan Gabriel spelade piano på en jazzbar i Dublin.

Hur hamnade de i den här situationen? Varifrån kommer blodet på Alices skjorta? Och varför saknas det en patron i hennes tjänstevapen? Alice och Gabriel har inget annat val än att samarbeta och tillsammans försöka få pusselbitarna att falla på plats. Men ingen av dem är beredd på att sanningen kommer att vända upp och ner på hela deras tillvaro.

Oj, oj, oj! Vilken bok!! Du kastas direkt in i handlingen och hjärnan sätter igång med att klura på hur det hänger ihop. Det här är en mycket snyggt komponerad deckare/thriller och där författaren Guillaume Musso gör tidshopp, som helt naturligt smälter in i nutiden. Det här är en bok jag älskade från första stund och inte blev den sämre av en totalt oväntad twist, som kastar om allting och som jag aldrig hade kunnat ana skulle komma. Hatten av för författaren att lyckas med det och ändå få det trovärdigt! Jag älskar böcker med twister och det här är nog den enda bok, där jag var helt ovetande när twisten väl kom. Ofta har man det på känn, men här var jag verkligen oförberedd! Kul när man hittar en ny författare som man tidigare inte läst något av. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av Guillaume Musso! Central Park är en bok jag varmt rekommenderar dig att läsa!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar