27 december 2021

Agatha Christie noveller

 Agatha Christie i en liten ask.

Detektivromanernas drottning har även skrivit en lång rad noveller. I denna lilla ask samlas några av hennes mest älskade deckarhistorier. Här möter du de välkända och skarpsynta karaktärerna Hercule Poirot och Miss Marple och dessutom får du bekanta dig med det mindre kända detektivparet Tommy och Tuppence, som tillsammans lägger ett klurigt pussel och knäcker ett till synes vattentätt alibi.

Asken innehåller fyra böcker:
Diomedes hästar, Den blå pelargonenDöden i floden och Ett vattentätt alibi.

Några alster av deckardrottningen Agatha Christie i en liten ask. Vem kan motstå det? Jag har sedan min ungdom läst och fortfarande läser Agatha Christies fantastiska pusseldeckare. För även om jag har läst flera av böckerna sedan tidigare och tittat på TV-serierna, så kan jag ändå inte sluta läsa dem. De är så bra! Nytt för mig däremot är att läsa några av hennes noveller och det har jag nog inte gjort för sista gången. Komprimerade pusseldeckare som inte blir så långa, men som ändå har med det som kännetecknar Agatha Christies författarskap: pusseldeckare med ett rikt persongalleri. En gåta som du får klura på, för att se om du kan lösa den. Helt enkelt oemotståndligt! Så om du inte är bekant med Agatha Christie sedan tidigare är det här en perfekt start och för dig som läst hennes böcker, men inte novellerna, ja, då är den här asken något för dig!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar