26 juni 2021

Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant

Vem är din räddande ängel?

Vårsolen skiner och körsbärsträden blommar, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas åt den annalkande påsken. Över ett halvår har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst.  Hon är fast besluten att hitta honom, död eller levande.

När polisen griper indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En  äldre man hittas död på ett övergivet mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet.

Skyddsängeln skildrar ämnen som utanförskap, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen. Det är den nionde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Är personen som skuggar dig den du borde frukta mest, eller är det i själva verket din skyddsängel?

För dig som tidigare har läst mina recensioner är det ingen nyhet att Sofie Sarenbrants böcker ligger mig varmt om hjärtat. På självaste midsommardagen läste jag ut hennes senaste bok i serien om Emma Sköld. Sofie levererar även den här gången en deckare med högt tempo och olidlig spänning. De korta kapitlen ger ett bra driv i handlingen och du hinner alltid läsa ett kapitel till. Detta gör att boken är snabbläst och jag fick därför tvinga mig till pauser, för att dra ut på läsningen och njutningen av boken. För att läsa Skyddsängeln är en njutning! Samtidigt som jag vill veta hur det går och hänger ihop, så vill jag givetvis inte att boken ska ta slut. Sofie Sarenbrant har en förmåga att fånga mig som läsare med ett skriva en bok, som är olidligt spännande, samtidigt som hon tar upp olika intressanta ämnen. Temat för den här boken var psykiatrireformen. Hur behandlade man de som var intagna för vård och vad hände när alla skulle slussas ut i samhället? Vad händer med människor som lever i utanförskap och inte blir sedda? En intressant vinkling och som i denna bok får förödande konsekvenser.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar