01 december 2018

Jag ljuger ibland av Alice Feeney

Det finns tre saker du bör veta om mig: Jag ligger i koma. Min man älskar mig inte längre. Jag ljuger ibland.

Amber Reynolds ligger i koma. Hon har inget minne av hur hon hamnade på sjukhus, men hon vet att det inte var någon olycka. Livrädd, och fångad i sin egen kropp, försöker hon pussla ihop minnena av vad som hände veckan innan.

Amber har insett att hon har en make som inte längre älskar henne, en syster som döljer en mörk hemlighet och ett ex som inte kan släppa taget. Någon av dem ljuger, men kan Amber lista ut vem? Och kan hon tvinga sig själv att vakna upp innan det är för sent.

Jag ljuger ibland är en nagelbitande psykologisk thriller från debutanten Alice Feeney, som tidigare har arbetat som journalist och reporter på BBC i England. En spänningsroman som hyllats av både kritiker och läsare.

Jag ljuger ibland av Alice Feeney är en bok som du absolut inte får missa! Det är en psykologisk thriller, när den är som bäst. En spännande intrig, som växlar mellan nutid, närtid och dåtid, på ett sätt som gör att allt knyts ihop och får sin förklaring. Historien har flera förvecklingar och vändningar, som gör att allt kastas om, flera gånger om. Hela boken andas obehag och olidlig spänning, vilket självklart bottnar i att bokens huvudperson ligger i koma och försöker bena ut hur hon hamnade där och hur allt hänger ihop. Jag är imponerad över att en debutant har lyckats så bra med att skriva en psykologisk spänningsroman i toppklass. Det kräver mycket av författaren att hålla fast i spänningen, samtidigt som bokens vändningar ska vara både logiska och oväntade. Det tycker jag verkligen att Alice Feeney har lyckats med. Allt flyter på och bokens handlingar ger dig rysningar långt efter du har slutat läsa/lyssna på den. Hu!! Det här är bland det läskigaste jag har läst, trots att boken inte innehåller så mycket våld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar