27 december 2018

Boken om Kim Wall: När orden tar slut av Ingrid Wall och Joachim Wall


"Jag vaknar mitt i natten. Två tankar har slagit rot i mitt huvud under den oroliga slummern, tankar som vägrar släppa taget innan jag blivit medveten om dem. Den ena är att Kim ska leva vidare genom en stipendiefond, hon ska inte bli bortglömd. Den andra är att den här boken, den sanna berättelsen måste skrivas, och det ska vi göra. Kim ska gestaltas som den engagerade och viljestarka kvinna hon var, som människan och journalisten Kim - inte som offret. Besluten skänker en viss tröst - aluta continua - kampen fortsätter." Augusti 2017. Kim Wall ger sig ut för att göra ett reportage om en ubåt i Köpenhamn, en alldeles vanlig dag på jobbet för en frilansande journalist. Därefter är det meningen att hon ska flytta till Peking tillsammans med sin pojkvän, ett nytt liv väntar. Men Kim kommer inte tillbaka. Istället för att skriva rubriker blir hon rubrikerna. Detta är hennes föräldrars, Ingrids och Joachims, berättelse - om sorgen, men framförallt om Kim, hennes kall och oförglömliga gärning.

Ingrid och Joachim Wall har verkligen lyckats med sitt syfte när de skrev Boken om Kim Wall - när orden tar slut. Deras syfte var att lyfta fram Kim, att få henne ihågkommen för något annat än det hemska brottet hon utsattes för. Det tycker jag att de lyckades uppnå. Bokens handling cirkulerar givetvis kring vad som hände i augusti 2017 och framåt, men man blandar det med berättelser kring vem Kim var och vad hon åstadkommit. Vilken fantastisk och driftig kvinna hon var! Jag kan själv erkänna att jag inte hade en aning om allt hon skrivit om och tagit sig för. Jag kan verkligen rekommendera dig att läsa eller lyssna på den här boken, då kommer du att minnas en annan Kim Wall, än den personen som brutalt mördades under utövandet av sitt jobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar