04 september 2024

Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam

1896

När klockan slår tolv på nyårsnatten till år 1896 hittas en blodig kvinna död i snön på en innergård på Södermalm. Snart står det klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning - och fått plikta med sitt liv.
   I husen runt innergården bor fyra kvinnor ur olika samhällsklasser, och snart förenas de i jakten på vad det egentligen är som har hänt. De söker efter svar - och hämnd.

Döda kvinnor förlåter inte är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor och samvetslösa män samt målande beskrivningar av såväl dåtidens Stockholm som utsökta klädedräkter.

Första delen i Sekelskiftesmorden.

Det är inte ofta som en bok får mig att tappa andan och bli helt mållös. Men hur sammanfattar jag mina tankar kring boken Döda kvinnor förlåter inte? Det är en makalöst skarp skildring av kvinnors liv och förutsättningar i slutet av 1800-talet, samtidigt som det är en underhållande deckare/kriminalroman. Här förenas verkligen nytta med nöje och ger mig som läsare en oförglömlig läsupplevelse. Jag förflyttas till 1890-talets smutsiga Stockholm, där jag får träffa både privilegierade personer och de som har det väldigt svårt. Men oavsett vilken samhällsklass kvinnan tillhör, lever hon en tillvaro som är styrd av män. Antingen av hennes far eller hennes make, vilket gör mig både arg och frustrerad. Hur kunde det vara så orättvist? Samtidigt som jag givetvis känner en tacksamhet över att jag lever här och nu, går mina tankar onekligen till de kvinnor som banade väg för de förutsättningar som finns i dagens samhälle. Jag har genom åren imponerats av Katarina Wennstams författarskap, men detta känns verkligen som kronan på verket! Kan det bli så mycket bättre än det här? Det går helt enkelt inte att värja sig mot bokens handling och vad de olika kvinnorna upplever och hur deras vardagsliv ter sig. De fyra kvinnorna som egentligen lever under skilda levnadsvillkor, hittar ändå varandra och samarbetar för att kunna ta reda på vad som egentligen hände med den avlidna kvinnan. Så missa inte den här fantastiska boken! Läs och njut!! Boken är så bra att du egentligen inte vill läsa ut den, för när du väl har gjort det, har du den inte oläst! Turligt nog kommer snart andra delen i serien Sekelskiftesmorden!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar