03 februari 2024

Priset för ett liv av Malin Thunberg Schunke

Hur högt är priset för ett liv?

En kvinna hittas brutalt mördad i Grekland. Mordoffret är amerikanska och hustru till en högt uppsatt svensk jurist. Kort därefter kommer beskedet att parets femårige son har kidnappats hemma i Helsingborg och kidnapparna kräver en hög lösensumma. En polisjakt drar igång över hela Europa för att hitta förövarna.

En internationell utredningsgrupp startas på Eurojust med åklagaren Ester Edh i spetsen. Esthers chef Fabia Moretti ser snart ett samband med en gammal utredning. Spåret leder rakt in i Europas mörkaste och mest hänsynslösa kriminalitet. Med fara för livet närmar sig Esther och Fabia en  grupp människor som inte skyr några medel för att offra andra och där priset för ett liv visar sig bli alltför högt.

Priset för ett liv är en verklighetstrogen thriller om samvetslös handel med människoliv, mörka familjehemligheter och korruption. Det är den femte, fristående delen i serien om åklagarna Esther Edh och Fabia Moretti och deras kamp mot internationell brottslighet.

Malin Thunberg Schunke är docent i straffrätt och har arbetat som åklagare. Hennes första bok Ett högre syfte belönades med Svenska deckarakademins debutantpris.

Vad roligt det är när man upptäcker en ny författare och direkt kan konstatera att det finns ytterligare böcker i bokserien som man inte har läst! Så många fler böcker att njuta av! Priset för ett liv är den första boken jag läser av Malin Thunberg Schunke och jag kan egentligen inte förstå hur jag har kunnat missa serien om Ester Edh och Fabia Moretti. Jag som älskar deckare/thrillers, som utspelar sig i den juridiska miljön. Trots att Priset för ett liv är femte delen i serien var det inga problem att snabbt komma in i handlingen och lära känna personerna. Boken upplevs som fristående, vilket jag tycker är en styrka. Det skrivs så många bra böcker, vilket gör att det ibland kan vara svårt att hinna med en hel bokserie. Bokens handling utspelas i flera av Europas länder och speglar en jakt på mördare, kidnappare och hänsynslösa kriminella, som ägnar sig åt människohandel. Människor som skor sig på andra personers ofrivilliga barnlöshet och desperata längtan efter barn och utnyttjande av den misär som finns bland den romerska befolkningen i Rumänien.  Vid sidan av detta får jag som läsare lära känna Ester Edh, Fabia Moretti och personerna omkring dem. Jag uppskattar blandningen av deras privatliv och yrkesliv och de sidospår i handlingen som därmed uppstår. Det ger en extra nerv till det som händer och gör att jag som läsare känner för alla inblandade i boken. Allt sammanlagt gör att det blir en läsning som smärtar, berör och som genom hela boken mer eller mindre är olidligt spännande. Malin Thunberg Schunke lyckas att blanda alla ingredienser för att få till en tät thriller där inget är givet över hur det ska gå! En riktigt fullpott med andra ord! Jag kommer definitivt läsa fler böcker i serien, eftersom jag bara måste få veta hur det går för Ester Edh och Fabia Moretti och människorna omkring dem.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar