05 september 2021

Kirke av Madeline Miller

"Jag hade själv känt den sortens män. Jag hade förpassat dem till stian."

Kirke är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin.

En kraftfull och tidlös saga för vuxna, om en kvinnas kamp för överlevnad och frihet.

Kirke av Madeline Miller är en helt fantastisk roman som utspelar sig bland gudar och hjältar i den grekiska mytologin. En fascinerande sagovärld som jag gärna hade stannat kvar lite längre i. Den skildrar en stark kvinna, gudinna, i form av Kirke. En nymf, en gudinna som vill följa sina egna vägar, bestämma sitt eget öde istället för att följa vad de högre ställda gudarna bestämt/tycker att hon ska göra. Och det gör hon med råge. Jag är helt "blown away" av den här boken! Den gav mig en känsla av att stiga in i en historisk sagomiljö, där flera av de omnämnda gudarna/gudinnorna känns bekanta, men själva handlingen är så mycket mer än ett historiskt drama. Den skildrar en kvinnas kamp för att få leva sitt liv, på sina villkor, där omgivningen egentligen tycker att det ska levas på ett annat sätt. Det känns extra aktuellt med tanke på "me too", men även vad som händer idag i ett flertal länder där kvinnors frihet, möjligheter och rättigheter begränsas. Så, om du som jag, fascineras av den grekiska mytologin, får du helt enkelt inte missa att läsa den här boken!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar