29 augusti 2020

En giftig skandal av Kristina Appelqvist

Härmed tillkännages att ett mord kommer att äga rum på Västgöta universitet fredagen den 1 juni klockan 20:00.

Både rektor Emma Lundgren och litteraturforskaren Helena Waller sätter frukostkaffet i halsen när annonsen dyker upp i lokaltidningen samma morgon som  deckarfestivalen om Agatha Christie ska invigas vid Västgöta universitet.
Är det ett skämt eller kanske en annorlunda hyllning till den stora författaren? Då en av gästerna faller död ner under kvällens middag blir de varse att det är blodigt allvar.
När fler dödsfall inträffar är det uppenbart att gärningsmannen medvetet kopierar mord ur Agatha Christies böcker.

En giftig skandal är en spännande och fängslande deckare där Helena Waller och Emma Lundgren hamnar mitt i ett morddrama.
Kristina Appelqvist är författare och kommunikationskonsult. Hennes deckare i universitetsmiljö utspelar sig i Skövde och Skaraborg där Kristina också är bosatt.

Det var med skräckblandad förtjusning jag tog mig an boken En giftig skandal av Kristina Appelqvist. Jag är sedan många år tillbaka ett stort fan av Agatha Christie och fullkomligt älskar hennes pusseldeckare, så hur skulle jag uppleva den här boken? Bra eller blir den bara pinsamt dålig? Jag har tidigare lyssnat på två av Kristina Appelqvists böcker och jag tycker mycket om de här lite mer stillsamma deckarna och i dess universitetsmiljö. Kombon blev perfekt! Den här boken är verkligen en hyllning till Agatha Christie, samtidigt som den utspelar sig i modern tid. Att jag själv läst Christie-böckerna som man refererar till, gör att läsupplevelsen förhöjs ytterligare. Själv valde jag att lyssna på boken, vilket fungerade mycket bra,  trots att det är en pusseldeckare. Gunilla Leining gör en mycket bra uppläsning och det är ingen risk att du somnar ifrån boken, trots det lite mer stillsamma tempot. Så för dig som älskar pusseldeckare och Agatha Christie i synnerhet, är den här boken ett måste att läsa eller att lyssna på! En läsupplevelse och nostalgitripp utlovas!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar