10 september 2019

Skamvrån av Sofie Sarenbrant

Ett nytt fall för Emma Sköld.

En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och sluter ögonen. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda?

De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent. Fallet tar oväntade vändningar och blir mer personligt och skrämmande än hon kunde ana.

Skamvrån är den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. På ett unikt sätt skildras akuta samtidsfrågor som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste?

Så var det äntligen dags för mig att ta mig an den senaste boken i Emma Sköld serien av Sofie Sarenbrant. Som jag har längtat att läsa den och som jag fick lägga band på mig själv, för att inte sträckläsa den! Ja, du läste faktiskt rätt. Sofie Sarenbrant, som är en mästare på att skriva sträckläsarböcker med korta, intensiva kapitel, där tempot är högt och växlar mellan olika skeenden. En sådan bok är som gjord för att sträckläsas. Men jag valde att inte göra det, därför att jag då hade läst ut den alldeles för fort. Istället gjorde jag läsningen av Skamvrån till en njutning, en njutning att förfasas över, eftersom den är olidligt spännande. Att den dessutom tar upp ett allvarligt ämne som psykisk ohälsa, gör den intressant även ur ett annat perspektiv. Men framförallt är det en fantastisk bra kriminalroman med högt tempo och där de olika kapitlen ändå följer en röd tråd. Boken kan med fördel läsas fort, men det går alldeles utmärkt att läsa den långsamt, som jag gjorde. Några kapitel åt gången och du håller ändå koll på bokens handling. Spänningen stegras allteftersom handlingen fortskrider och slutet... Ja, slutet är bara så spännande! Jag älskar cliffhangers! Så för dig som ännu inte bekantat dig med Sofie Sarenbrants serie om Emma Sköld, gör det! Den är definitivt en av de bästa svenska kriminalserier, som just nu skrivs i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar