08 augusti 2024

Ljus och skugga av Samuel Karlsson

Tasha Tikkanen är kriminalreporter på Kvällstidningen och skickas ut för att bevaka en skjutning i en Stockholmsförort. Men något som nästan blivit rutinarbete tar en obehaglig vändning när hon hamnar mitt i skottlinjen mellan polisen och den misstänkte för skjutningen och när Tasha senare får information om ammunitionen som använts får hon en isande känsla av igenkänning. Kan det vara samma vapen som figurerade i ett fall hon skrev om som ung och hungrig sommarreporter på lokaltidningen i Vimmerby? Ett jobb som slutade i en katastrof. Fyra år tidigare kastades Tasha in i hetluften kring två uppseendeväckande mord i Vimmerbytrakten. Vid hennes sida hade hon den aspirerande fotografen Erik som drömde om att lämna småstaden bakom sig och få anställning på en av de stora tidningarna i huvudstaden. Deras gemensamma artiklar fick tidningens hemsida att koka och Tasha och Erik blev under några dagar landets hetaste reportrar. Men den triumfartade sommaren fick ett förkrossande slut och nu verkar skuggorna från det förflutna ha hunnit ikapp Tasha. Hon tvingas återvända till Vimmerby för att möta sina mörkaste demoner.

Ljus och skugga är den första delen i en ny serie om journalisten Tasha Tikkanen av bästsäljande författaren Samuel Karlsson.

Det är alltid lika spännande när en författare börjar skriva en ny serie. Vad kommer man att tycka om den nya serien, är den lika bra som den gamla eller blir den bättre eller sämre? Förväntningarna skruvas upp och det är med stor nyfikenhet och öppet sinne jag tar mig an boken. Hur var det då? Motsvarade den mina förväntningar? Nej, den överträffade dem! Jag tyckte mycket bra om serien med Jessica Jackson, men med boken Ljus och skugga tar Samuel Karlsson flera kliv framåt i sitt författarskap. Den här boken knockade mig! Givetvis är det extra roligt när boken utspelar sig till stora delar på hemmaplan (läs Vimmerby) och igenkänningsfaktorn är mycket hög! Senast ikväll promenerade jag på Blomsterhultsgatan. Men med den här boken märks det att Samuel Karlsson har gjort mycket research kring polisarbete, rättsmedicin, arbetet på en lokaltidning och håller sig uppdaterad kring gängkriminalitet. Det här märks tydligt i berättandet och det känns som jag som läsare är med mitt i hetluften. Att både Tasha och Erik är två komplexa personligheter, som man hejar på och vill att det ska gå bra för, gör att boken blir en riktigt bladvändare. Dessutom ger det extra spänning till handlingen när boken är indelad i olika delar och man får uppleva de olika händelserna, tidsperspektiven och hur allt så småningom smälter samman. Handlingen  koncentreras till det som sker just där och då, vilket gör att jag får en intensiv upplevelse av berättelsen och glömmer nästa bort hur boken började. När sedan återkopplingen till början kommer, smälter allt samman och pusselbitarna hamnar på plats. Det är verkligen snyggt gjort!  Det blir en lång väntan till nästa del i serien om Tasha Tikkanen, för jag vill verkligen veta hur fortsättningen blir. Såå spännande!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar