15 november 2023

Vid avgrundens rand av Cecilia Andersson

Vid det gamla Lucernaområdet i Västervik driver den hårt arbetande mekanikern Stefan Karlsson en liten bilverkstad. Varje dag är en utmaning att få livet att gå ihop för honom, både som småföretagare och småbarnsförälder, men efter ett oväntat besök av en av Västerviks mest framgångsrika företagsledare börjar framtiden se ljusare ut. Dock inser han ganska snart att allt inte är som det verkar.

På andra sidan stan brottas redovisningskonsulten Anna med ett nytt uppdrag som hon snabbt blir alltför personligt involverad i, på mer än ett sätt. Den här gången verkar inte heller grannen Gunnar kunna komma till undsättning - han är upptagen med att konfrontera sitt eget förflutna...

Vid avgrundens rand är den  tredje delen i den spännande Västervikserien där relationer och ekobrott står i fokus och till synes enkla val får stora konsekvenser. De tidigare delarna I vikens mörker och Ur skogens djup har fått fina recensioner och tagits emot med lovord av läsare över hela landet.

Det är inspirerande, roligt och spännande att följa med på en författares utvecklingsresa! Jag har läst alla tre delar av Västervikserien och med boken Vid avgrundens rand tar Cecilia Andersson ett bamsekliv framåt i sitt sätt att skriva! Precis som tidigare kretsar handlingen kring Anna, men den här boken delar hon rollen som huvudperson med bilmekanikern Stefan, som för övrigt är släkt med Gunnar (Annas granne, som hon dessutom har haft en flirt med.) Vartannat kapitel handlar om Anna och vartannat om Stefan. Detta ger en extra spänning och en annan dimension av händelseförloppet. Det blir mer levande och tvingar mig att läsa åtminstone två kapitel till. Boken kryddas även med att ett kapitel då och då ger en tillbakablick på Gunnars liv och en förklaring till vem han är och hur allt hänger ihop. Vid avgrundens rand är en bok som jag fullständigt föll pladask för. Den är skickligt skriven med dessa växelvisa kapitel, vilket givetvis lyfter handlingen. Men det jag framförallt faller för är Cecilias sätt att skildra personerna. Hon ger dem ett hjärta och jag bjuds in i deras privatliv. Hur ska det gå? Blir Anna och Gunnar ett par eller kommer de fortsätta att gå som katten kring het gröt? Och Stefan, vad händer honom, hans familj och hans företag? Allt blir verkligt och jag får en känsla av att det här faktiskt kan ske. En extra krydda för mig som bor i närheten av Västervik är att jag känner igen flera av platserna som skildras och dessutom bjuds jag på den karaktäristiska Västerviksdialekten! Superkul! Vid avgrundens rand är en bok jag varmt kan rekommendera dig att läsa! Missa den inte!!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar