21 november 2023

Syndaren ska vakna av Linda Ståhl

Hemmafrun Yvonne Tengbom försvinner spårlöst från sitt hem i Höllviken. Reub Thelander, ny på sin post som kriminalchef, tar sig an fallet tillsammans med höggravida kollegan Estrid Berg. De hittar snart tecken på att allt inte är som det ska: Yvonne tycks inte ha levt det stillsamma familjeliv som alla runt henne trott.

Den kontroversiella författaren Alex Carsén befinner sig i Stockholm när hon läser om försvinnandet. Trots att fallet inte verkar ha någon koppling till tematiken i hennes böcker, som gör henne till en ständig måltavla för hot och hat, kan hon inte släppa det.

I Linda Ståhls deckardebut finns ett dynamiskt persongalleri, ett oemotståndligt driv och ett psykologiskt djup. Syndaren ska vakna är första delen i en deckarserie om den normbrytande kriminalchefen Reub Thelander och kollegorna vid Vellingepolisen.

Vilken deckarpärla! Det är svårt att greppa hur jag ska kunna göra boken Syndaren ska vakna av Linda Ståhl rättvis, hur jag på bästa sätt ska beskriva hur bra den här boken verkligen är! Vad är det som är så bra med boken? Jag skulle egentligt enkelt kunna skriva allt! Ja, allt med boken är verkligen bra! Upplägget med korta, växelvisa kapitel ger ett driv till handlingen och gör att boken blir både lätt- och snabbläst. Intrigen är snyggt uppbyggd med parallella skeenden, vilket ger utrymme för mina tankar kring hur det ska gå och vad som egentligen har hänt. Dessutom stegras spänningen och stundtals kan jag knappt andas. Linda Ståhl ger varje person i handlingen utrymme och gör dem mänskliga. Detta gör att jag som läsare känner för alla inblandade och vill att det går dem väl. Eller ja.. nästan alla. Jag måste även nämna att boken är oerhört välskriven, vilket givetvis ger ytterligare en dimension till läsupplevelsen. Varje ord är väl avvägt och bidrar till att handlingen blir fyllig, trots att kapitlen är korta. Jag blir som en åskådare som ser alla scenerna spelas upp framför mig. Att boken dessutom bjuder på en härlig twist, är en extra bonus. Så läs och njut! Syndaren ska vakna är en deckare du inte vill missa!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar