03 oktober 2023

Så länge citronträden växer av Zoulfa Katouh

Salama var en helt vanlig tonåring när inbördeskriget bröt ut i Syrien. Nu är hon volontär på sjukhuset i Homs och möter varje dag svårt skadade och döende män, kvinnor och barn. Men Salama beslutar sig för att fly, hon planerar att ge sig av tillsammans med sin gravida vän Layla. Fast det är inte så enkelt att bara lämna allt, trots att det gamla livet har slagits i spillror. Och när Salama träffar en person som får hjärtat att slå dubbla slag blir allt plötsligt ännu svårare...

Så länge citronträden växer är en oförglömlig kärlekshistoria och en brutal berättelse om frihetskampen i Syrien. Den har hyllats och fått fantastiska recensioner, världen över.

Äntligen har jag läst ut den här fruktansvärda och samtidigt underbara boken! Jag väljer att skriva äntligen, eftersom det stundtals är en brutal och oerhört jobbig läsning och andra stunder är den vacker. Ja, till och med romantisk! Hoppet och kärleken spirar mitt i det av inbördeskriget drabbade Syrien. Eftersom min känsla under tiden jag läste boken var att slutet lika gärna kunde vara bra som dåligt, beslutade jag mig för att parallellt läsa en annan bok, som kunde värma mitt hjärta under de mer grymma passagerna. Men låt dig inte avskräckas av detta, utan ta dig samman, dra djupa andetag och läs den fantastiska boken Så länge citronträden växer! Det är en bok som ger avtryck och den kommer finnas kvar i minnet långt efter jag har läst den! Med andra ord är det är en bok du absolut inte vill missa! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar