03 juli 2023

Jag var död en gång för länge sedan av Sofia Rutbäck Eriksson

Arvidsträsks egen deckarförfattare, Riita Niemi, har fått i uppdrag att skriva en artikelserie om gamla olösta kriminalfall i Älsvsbytrakten. Men ett av de där brotten, ett fall från 1960-talet, gör henne extra nyfiken. En timmerflottare hittades död i Piteälven intill strandkanten, men på ett mystiskt sätt försvann liket. Det fanns tydliga misstankar om att ett brott begåtts, men polisen stod handfallen utan något att gå på. Medan Riita gräver vidare i det förflutna, drabbas hela byn av en tragisk händelse - ett nytt dödsfall i Arvidsträsk. Den pensionerade kommissarien Rolf Ström och Älvsbyns nuvarande polisstyrka tvingas åter göra allt för att skipa rättvisa bland nya brott och gamla synder. Alltmedan åldrige Knut lever ett liv på flykt och livet tar oväntade vändningar i fler av husen kring sjön.

"Jag var död en gång för länge sen" är en pusseldeckare med mycket värme och mys. Det är tredje delen i Arvidsträskserien, vars första del var "Mordnatt råder, tyst det är i husen". Sofia har även skrivit de humoristiska deckarserierna "Katarinas eminenta detektivbyrå" och "Morden runt med Herkules Persson". 

Äntligen var det dags att njuta av den tredje delen av Arvidsträskserien och få höra Fredde Granbergs lysande uppläsning! Som läsare förflyttas jag till Norrland och den lilla orten Arvidsträsk. Återigen får jag återse alla härliga invånare och även i den här boken ska både ett gammalt och ett nytt mordfall lösas av Riita Niemi och Rolf Ström, givetvis med god hjälp av Kling och Klang. Förlåt!!! Jag menar naturligtvis poliserna Stenbäck och Lagerkvist. Men den person som trots allt ligger mig varmast om hjärtat är givetvis den numera 106-åriga Knut. Han är helt otrolig!! Och vilka galenskaper han hittar på! För att inte avslöja alltför mycket om handlingen säger jag inte mer än så, men han har då lösningar på det mesta! Sofia Rutbäck Eriksson har även den här gången levererat en härlig pusseldeckare, med mycket hjärta, humor och några stråk av smärta. Jag vill stanna kvar i det underbara Arvidsträsk och hänga med Riita, Rolf och Knut + alla de andra personligheterna! Det ska tilläggas att boken än så länge bara finns som e-bok och ljudbok.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar