10 juni 2023

Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson

Jari och Maria befinner sig mitt i livet med lyckade karriärer och en välordnad tillvaro på vackra Stavstensudde i Trelleborg med de högpresterande tonårsdöttrarna Isabella och Amanda. På andra sidan stan bor Sasho och Linda i skuggan av den gamla gummifabriken. Egentligen hade de inte tänkt att bli långvariga på Ica, men nu har de passerat fyrtio och sätter istället sitt hopp till sonen Niko som är familjens stora glädjeämne, duktig i skolan och disciplinerad. När Amanda och Niko träffas slår det omedelbart gnistor, men föräldrarna tycks inte lika nöjda och sprickorna i fasaden ger sig snart tillkänna. Familjerna delar ett mörkt förflutet och det dröjer inte länge förrän livet vänds upp och ner, och snart är katastrofen ett faktum.

Lova mig tystnad är en spänningsroman om småstaden välsignelser och förbannelser, om hur en plats på gott och ont formar en människa. En berättelse om nya brott och gamla synder.

Mattias Edvardsson har gjort det igen! Med boken Lova mig tystnad levererar han en psykologisk spänningsroman i toppklass. Bättre än så här blir det inte! Jag älskar bokens uppbyggnad där man parallellt får läsa om vad som skett före och efter mordet och även under mordnatten. Nätet dras sakta men säkert åt, tills sanningen till slut briserar. Handlingen är så bra och skickligt uppbyggt att du som läsare inte kan värja dig från boken och personerna som figurerar i den. Det är omöjligt att inte beröras av Amandas berättelse och hennes öde. Men även hur de andra personerna fastnat i sina respektive roller. Ungefär som ett schackspel där du förväntas att agera på ett visst sätt. Det är med sorg och saknad jag konstaterar att jag nu säkerligen har ett års väntan på nästa fantastiska bok av Mattias Edvardsson. Hur ska jag stå ut???




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar