28 februari 2023

Minnesteatern av Karin Tidbeck

För härskarklassen är Trädgården ett dekadent paradis där tiden står stilla och festen aldrig tar slut. För de stulna barnen - deras tjänare och slavar - är det en utdragen skärseld, där lekarna blir tortyr och kannibaliska jakter.

Härskardottern Dora och tjänaren Tistel är i hemlighet som syskon. Nu måste de fly innan Tistels mognad förråder dem. Det blir början på en resa mellan deras värld och vår, där de två möter mystiska handelsmän, monstruösa vänner och fiender gömda i människokroppar. Någonstans, bortom vägskälet vid universums mitt, ska det finnas ett resande teatersällskap som kan låsa upp verkligheten. Är Minnesteatern nyckeln till Doras och Tistels frihet?

Karin Tidbecks roman är en mörk saga som utspelar sig i en labyrint av parallella världar. Den blev av New York Times utsedd till en av årets bästa sci-fi & fantasy-böcker 2021.

Det är inte ofta som jag öppnar och läser en fantasy-bok som jag dessutom trollbinds av. Men Minnesteatern är just en sådan bok. Den har en fascinerande historia med olika världar, som griper tag i och fängslar mig. Men det som framförallt får mig att älska den här boken är att den är så vackert språkligt skriven, där det känns som om varje ord och mening är väl genomtänkta och avvägda. Berättelsen eller om jag snarare ska kalla den sagan, eftersom den inger en sagokänsla, är både vacker och grym. Den innehåller  både vänskap och kärlek, även om det mörka och grymma är ständigt närvarande. Handlingen är både enkel och komplex och som läsare bjuds du på en resa i olika parallella världar, vilket gör Minnesteatern av Karin Tidbeck till en mycket fascinerande bok. Så strunta i om du sällan läser fantasyböcker, greppa tag i den här boken och läs och förundras. Det här är en bok du helt enkelt inte får missa!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar