15 januari 2023

Iskall sol av Lilja Sigurdardóttir

De isländska systrarna Áróra och Ísafold bor i olika länder och pratar inte med varandra, men när deras mamma tappar kontakten med Ísafold återvänder Áróra motvilligt till Island för att söka upp henne. Hon upptäcker snart att systern inte håller sig undan familjen... hon har försvunnit, spårlöst. När Áróra konfonterar Ísafolds våldsamma pojkvän Björn och börjar ställa frågor till grannarna - som har egna skäl att hålla sig undan - leds hon i en en mörk väv av intriger och manipulation.

Förbryllad över de motstridiga detaljerna kring systerns liv och bländad av den isländska sommarens midnattssol tar Áróra hjälp av polisen Daníel. Deras spår leder till Björn, men det visar sig att de inte är de enda som gör efterforskningar...

Lilja Sigurdardóttir är en av Islands internationellt mest hyllade och bästsäljande deckarförfattare. Iskall sol är den första boken i hennes nya, beroendeframkallande Áróra-serie. En tät stämningsfylld och knivskarpt berättad spänningsroman som också nominerats till The Crime Fiction Lover Award i katergorin Årets bästa översatta kriminalroman.

Jag har aldrig varit på Island, men Lilja Sigurdardóttir lyckas att ta med mig som läsare till det mytomspunna landet och jag upplever att det i själva verket är jag som är Áróra och som kommer till Island, för att leta efter min försvunna syster. På något sätt är jag helt plötsligt i Áróras kläder och hennes oro, frustration och ilska blir min egen. Det är inte många författare som lyckas med detta, men Lilja Sigurdardóttir gör det med råge! Min upplevelse blir så påtaglig och handlingen spelas upp framför mig. Lilja Sigurdardóttir är för mig en ny författare och det är med stor förväntan jag ser framemot att läsa del två i serien om Áróra. Förhoppningsvis fortsätter den där del 1 slutade, så vi får se hur det går för Áróra och personerna omkring henne. Att de frågor som hänger kvar kring flera av personerna som är med i handlingen får sina svar, men för att inte avslöja för mycket väljer jag att inte utveckla detta vidare. Iskall sol är en tät och spännande deckare, som du inte får missa att läsa!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar