14 maj 2022

Sen for jag hem av Karin Smirnoff

"Sparken kom upp i fart utför smalångersbacken. I kurvan fick jag burka för att inte köra i diket. Barndomen kom tillbaka. Den hisnande känslan i kröken. Kom det en bil var det över. Leken med döden. Berget hade rätt. Vi hade lekt med döden så många gånger att det tillslut blivit dags. Det var inte dags för mig i dag heller. Jag hade saker att göra först."

Sen for jag hem är den tredje delen i Karin Smirnoffs bästsäljande och hyllade trilogi om Jana Kippo.

Så var det dags! Att äntligen läsa den sista delen om Jana Kippo och människorna omkring henne. Dags att knyta ihop säcken och ta ett avsked. Det här är en speciell trilogi som griper tag i dig och som skakar om och nästlar sig fast och kvar i ditt minne. Ett serie att minnas, inte bara för att Jana är en färgstark person, dess myller av udda människor och mycket svärta, utan även för det sätt som Karin Smirnoff valt att skriva boken på. Korta meningar och dialekt. En utmaning för mig, som älskar att ha kommatecken på rätt ställe. Men jag kapitulerade redan på första sidan, i första boken. Jag älskar förvånande nog Karin Smirnoffs sätt att skriva! För dig som ännu inte bekantat dig med Jana Kippo kan jag bara säga, vänta inte för länge med att läsa dessa böcker. De är en läsupplevelse utöver de vanliga! 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar