04 augusti 2021

Allt för min syster av Jodi Picoult

Anna är egentligen inte sjuk, men hon har tillbringat ändlösa dagar av sitt liv på sjukhus. Anna är en genetisk match till sin äldre syster Kate som lider av leukemi och för att rädda hennes liv utstår Anna ideligen nya operationer och transfusioner. Nu är Anna tretton år och har fått nog. Hon vänder sig till en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp. Ett beslut som kan komma att splittra hela familjen och framförallt har dödlig konsekvens för Kate. Allt för min syster är trots sitt aktuella och allvarliga tema, en spännande, överraskande och gripande roman som är omöjlig att lägga ifrån sig.

Jodi Picoult är med osannolika 14 miljoner sålda böcker en av USA:s absolut bäst säljande författare. Allt för min syster har filmatiserats med Cameron Diaz i en av huvudrollerna. 

Wow! Vilken bok! Orden att beskriva Allt för min syster räcker inte till och jag vet inte riktigt hur de ska komma ut. Men för att beskriva hur jag upplever den, väljer jag istället att bara skriva vad som just nu poppar upp i min hjärna: Hjärtskärande, inget är svart eller vitt, hemskt dilemma, grym, smärtsam och framförallt något som inte ska behövas upplevas. Boken är varje förälders/syskons/anhörigs mardröm. En ung människa är döende i cancer. Liv kan förlängas/räddas genom ett syskon. Är det då rätt att begära att denna genetiskt matchande lillasyster ska ställa upp på alla dessa behandlingar? En både hemsk och intressant frågeställning och ärligt talat är jag inte kapabel till att säga vad som är rätt och vad som är fel. Självklart vill man rädda det äldre syskonet och självklart bör lillasyster ha rätt till sitt liv och bestämma vad som händer med hennes kropp. Är det ens ok att skaffa ett syskon med perfekt genetiskt matchning? Ja, frågorna är många och på något sätt finner jag inga svar. Det är verkligen två sidor av myntet. Men oavsett vilket så är det här en fantastisk bok som du inte får missa att läsa! Visst, det är jobbig läsning och ibland orkade jag bara att snabbläsa igenom sjukhusvistelserna, men det är definitivt en bok som jag inte vill ha oläst, så läs den!!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar