22 maj 2021

Skuggjägaren av Camilla Grebe

En februarinatt 1944 hittas en död kvinna fastspikad i golvet i Klarakvarteren i Stockholm. Trettio år senare hittas ytterligare en kvinna mördad i en sömnig Stockholmsförort. Det bisarra tillvägagångssättet är detsamma. Jakten på mördaren får ödesdigra konsekvenser för de poliser som arbetar med  fallet - Britt-Marie på 1970-talet, Hanne på 1980-talet och Malin, som är verksam idag.

Skuggjägaren är en originell och skickligt iscensatt spänningsroman om den okuvliga driften att förstå sig själv, men också ett stycke samtidshistoria som sträcker sig från andra världskriget till nutid.

En fristående fortsättning på Dvalan (2018), Husdjuret - utsedd till bästa svenska kriminalroman 2017 av Svenska deckarakademin och belönad med Glasnyckeln - och Älskaren från huvudkontoret (2015.)

Ibland när man börjar läsa en riktigt bra bok, får man känslan av att man vill stänga in sig i ett rum, låsa dörren, gömma nyckeln och stanna kvar i rummet tills boken utläst... Skuggjägaren av Camilla Grebe är just en sådan bok! En synnerligen bra kriminalroman, som innehåller alla ingredienser en deckare ska ha. Dessutom är den välskriven och har en fascinerande berättelse. Spänningen är på topp och de olika brotten och tidsepokerna vävs snyggt samman. Jag är helt enkelt mållös! Att få ihop den här berättelsen på ett trovärdigt sätt och som gör dig som läsare delaktig är få förunnat. Camilla Grebe är verkligen en deckarförfattare av högsta rang! När jag läste boken upplevde jag som om jag var med i berättelsen och jag var en del av sökandet efter mördaren och ville se en upplösning av brotten. Under bokens olika skeenden hade jag olika tankar om vem/vilka som var den/de skyldiga och när det till slut avslöjades hur allt hängde ihop, så var det naturligtvis den självklara upplösningen. Men som sagt under resans gång så hade jag olika tänkbara scenarier som alla verkade troliga just vid det tillfället. Så grattis till dig som fortfarande har den här fantastiska boken oläst, men glöm för all del inte bort att läsa den. För läsa den, det måste du!!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar