13 mars 2021

Mysteriet på Asthall av Jessica Fellowes

Året är 1920 och Louisa Cannon drömmer om en väg ut ur fattigdomens London. Louisas räddning blir en anställning i hushållet hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor i Oxfordshire. När sjuksköterskan, Florence Nightingale Shore, plötsligt mördas på tåget på väg till Hastings, finner sig Louisa intrasslad i mordhärvan. En bok för alla Downton Abbey-fans.

Mysteriet på Asthall av Jessica Fellowes är den första delen i serien Mitfordmorden. Själva handlingen utspelar sig i början av 1900-talet i en värld olik den värld vi lever i idag. Den utspelar sig i överklassens England, i tiden efter första världskriget. Men du får även en  glimt av hur det var att leva som fattig under den här tiden. Det jag verkligen tycker om med den här boken är att författaren är bra på att återskapa den tidens samhälle och känslor, vilket gör att du som läsare förflyttas 100 år bakåt i tiden. Dessutom är handlingen utformad som en klassisk pusseldeckare vilket jag är mycket svag för. Jag älskar när du får klura ut vad som hänt och knyta ihop säcken. Det som gör boken extra intressant är att den bygger på ett verkligt mordfall, vilket också gör att det skapar en verklighetsupplevelse. Det känns trovärdigt och på något sätt befinner du dig helt plötsligt i Londons 1920-tals myller eller varför inte i det bedrägliga lugnet på den engelska landsbygden? Mysteriet på Asthall är en klassisk historisk deckare som jag varmt kan rekommendera dig att läsa. Jag lär definitivt läsa eller lyssna på fler av böckerna i Mitfordserien.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar