22 mars 2021

Drakfödd av Annie Erixon

"Tänk om allt vi någonsin trott på var lögn, tänk om all kunskap vi tror oss ha är baserad på lögner. Tänk om allt vi någonsin tränats för, fostrats för, är lögn. Skulle du vilja veta det då?"

För hundra år sedan förrådde två radh'riam sin orden och störtade Senatoriets tusenåriga välde. Mörker och kyla sprider sig ifrån Ergoroth och folket lider. Men uråldriga hemligheter är på väg att avslöjas när två gamla vänner återförenas.

Drakfödd är Annie Erixons debutroman och första delen i Legenden om Den eviga isens land. En berättelse fylld av magi, drakar och obrytbar vänskap.
 
Jag har länge tänkt att utmana mig själv att läsa en Fantasybok, en genre som jag har läst väldigt lite av och som jag har svårt för. Sagt och gjort när jag strosade omkring i en bokhandel och helt plötsligt fick syn på en fantasybok, så tänkte jag: Om jag skulle se vad den handlar om? Jag läste handlingen och av någon anledning fick jag en "feeling" för boken och köpte den. Var "feelingen" rätt eller kastade jag pengarna i sjön? Känslan för boken var helt rätt! Det här är en lättillgänglig fantasybok, kanske för att den vänder sig till kategorin unga vuxna. Den är därför inte så komplicerat skriven, utan du får snabbt grepp om handlingen, platserna och personerna som figurerar i boken. Att drakar, magi, ondska och kärlek blandas i en härlig mix gör att boken blir intressant och du som läsare vill se hur går det. Vilka sida vinner? Den ljusa eller den mörka? Tro det eller ej, efter att ha läst den första delen i en serie om Legenden om Den eviga isens land måste jag givetvis läsa även de andra delarna. Min nyfikenhet är alldeles för stor för att se hur allt kommer att utveckla sig. Dessutom är det roligt och befriande att läsa en berättelse i en helt fiktiv värld, helt olik den värld vi lever idag! En värld fylld av drakar, magiker, alver, troll och en ond kejsare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar