12 juni 2020

Mytomanen av Sofie Sarenbrant

Vem kan du lita på?

Efter en orienteringsdag i Ålstensskogen hittas en pojke död. Kroppen är illa tilltygad och hans värdesaker är försvunna. Misstankarna riktas mot ett gäng ungdomar som har knivrånat jämnåriga i Bromma.

Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala.

Mytomanen är den åttonde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant skildrar samhällsaktuella teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på - alla eller ingen?

Så är den äntligen här!! Mytomanen - den senaste boken i serien om Emma Sköld av Sofie Sarenbrant, som för övrigt är min absoluta favorit bland svenska deckarförfattare. Extra roligt är det för att jag den här gången lyckades få ett signerat recensionsexemplar! Som du kan förstå var mina förväntningar mycket högt ställda. Hur är den då? Vad tyckte jag om boken?  Efter att ha läst Mytomanen i sakta tempo (för att få njuta av den) och ibland sträckläsning (för jag måste ju bara läsa hur det slutar). Ja, då kan jag bara konstatera att hon har gjort det igen!! Sofie Sarenbrant levererar en kriminalroman i toppklass! De korta kapitlen gör att flödet i bokens handling är lättläst, rakt och konkret. Trots att fokus hoppar mellan olika personer förlorar den inte i tempo och hon lyckas hålla den röda tråden, så du som läsare följer med i handlingen, utan att tappa fokus. Det här tycker jag är Sofies största styrka som författare. Att hon dessutom tar upp olika samhällsaktuella teman i sina böcker och att handlingen utspelas i villakvarterens Bromma, gör att det känns verklighetstroget. Upplevelsen är att det mycket väl kan hända, trots att själva berättelsen är fiktiv. Så för dig som älskar att läsa deckare med högt tempo och där handlingen växlar mellan de olika personerna i boken, kan jag varmt rekommendera att läsa Mytomanen av Sofie Sarenbrant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar