09 april 2020

Det onda av Inès Bayard

Hon stirrar rakt framför sig på väggen som hon brukar se på när hon och Laurent älskar och i nattens mörker får hon för sig att det onda som drabbat henne är ödets hämnd på ett liv som bedömts för att leva.

Marie är lyckligt gift, trettiotvå år gammal, och älskar sin man Laurent och deras liv i Paris. Hon trivs med sitt arbete och drömmer om att bli mamma. Framtiden ser ljus ut. Tills den dag hennes chef ger henne skjuts hem från jobbet och våldtar henne i sin bil. Instinktivt vet Marie att hon aldrig kommer att berätta för någon om vad som hänt. Men undan för undan förvandlas hennes relation till sin egen kropp och när hon upptäcker att hon är gravid hotar tystnaden och ensamheten hennes själva existens.

Det onda av Inès Bayard är bland den mest drabbande, rå och hjärtskärande roman jag har läst. Som tur är, har den bara cirka 200 sidor, vilket gör att man ändå härdar ut. Härdar ut är egentligen fel ord att använda, eftersom boken är både välskriven och mycket bra. Men boken är oerhört mörk och tragisk. Ribban sätts direkt i bokens första kapitel, där det fruktansvärda har hänt och tanken slår mig: Vill jag verkligen läsa den här boken? Det både vill och gör jag, vilket jag givetvis är tacksam för att jag också gjorde. Det onda är en väldigt bra bok, en riktig läsupplevelse, trots dess mörker, råhet, smärta och tragedi. Jag kan inget annat göra än att rekommendera dig att läsa den, även om jag utlovar en, visserligen mycket välskriven, men smärtsam läsning. Så låt dig inte avskräckas, utan läs Det onda av Inès Bayard. Den kommer definitivt att rankas som en av mina stora läsupplevelser under detta år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar