25 mars 2020

Familjen av Lotta Lundh

En ung kvinnas försvinnande väcker stor oro i det lilla samhället Sunne. Kriminalkommissarie Erik Ljung ansvarar för utredningen och upptäcker snart en koppling mellan den saknade kvinnan och den undre världen. Har  hon försvunnit frivilligt eller har hon utsatts för ett brott?

Det är med viss tvekan som Marie och Axel låter sin 15-åriga dotter Saga gå på den årliga dansen i folkparken. När Saga sedan inte kommer hem blir föräldrarnas värsta mardröm verklighet. Ljung befarar nu att samma gärningsman ligger bakom de båda försvinnandena och att fler unga kvinnor är i fara.

Familjen är den första delen i en serie där vi får följa kriminalkommissarie Erik Ljung.

Lotta Lundh jobbar som utredare på en statlig myndighet men drömmer om att skriva på heltid. Familjen är hennes andra bok.

Det är alltid roligt och spännande att testa en ny författare. Lotta Lundh är för mig en ny bekantskap och jag har ofta läst positiva ord om hennes böcker i flödet på sociala medier, varför det var med stor nyfikenhet jag tog mig an boken Familjen. Uppfyllde den mina förväntningar? Ja, det kan jag säga att den gjorde, den till och med överträffade dem. Det här är en olidligt spännande bok och som innehåller otäcka våldsinslag/övergrepp, vilket innebär att den ligger precis på gränsen för vad jag mäktade med. Som tur är har Lotta Lundh vävt in mycket av personernas sociala liv i boken, där du får följa deras vardag, vilket bidrog till att jag härdade ut och orkade lyssna vidare. Men jag kan lova dig att om jag hade läst boken, hade jag på ett tidigt skeende bläddrat fram till slutet av boken, för att se om den fick ett "bra" slut. Så vill du bli riktigt uppskrämd och äcklad, ta dig då an den här mycket välskrivna och otäcka kriminalromanen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar