09 mars 2019

Såna som du ska inte va här av Marika Carlsson

I "Såna som du ska inte va här" skriver komikern Marika Carlsson personligt om de händelser som har format henne till den hon är idag. Hon berättar om hur det är att vara adopterad från Etiopien. Hur det är att växa upp i en kristen familj, vara fanatisk pingstvän och vilja frälsa hela världen. Att vara homofob och sedan bli förälskad i en kvinna. Om sökandet efter rötter och rädslan för vad det skulle innebära för hennes egen identitet.

Det är en historia om dagens Sverige, om utanförskap och gemenskap, om modet att både fatta obekväma beslut och att våga ta emot den stora kärleken. Allt berättat med Marikas insiktsfulla värme och humor.

Såna som du ska inte va här är en bok som jag kan rekommendera dig att läsa. Den ger dig en bild av vem Marika Carlsson är. För mig var hon en rolig kvinna, en bra stå-uppare, men så mycket mer visste jag inte. Den här boken beskriver på ett personligt sätt hennes liv, vad som format henne till den hon är, samtidigt som den ger en bild av hur vardagsrasism kan vara och hur olika personer väljer att tackla den. Det finns episoder då jag blir riktigt arg över hur personer kan bete sig, mot en annan människa bara för att personen i fråga har en annan hudfärg. Själv lyssnade jag på boken och som en extrapoäng är det författaren själv som är uppläsare av boken. Då blir handlingen, om möjligt, än mer personlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar