15 augusti 2017

Fyra dagar i Kabul av Anna Tell

Den erfarna förhandlaren Amanda Lund placeras mitt i hetluften när två svenska diplomater kidnappas i Kabul. Under jakten på kidnapparna upptäcker Amanda att hon inte är ensam om att försöka hitta diplomaterna - och att hon saknar någon att förhandla med.
Hemma i Sverige stundar ett afghanskt statsbesök. Amandas kollega Bill Ekman utreder mordet på en ung man samtidigt som han håller departementen underrättade om Amandas framsteg i Afghanistan. Men varför försöker regeringen mörka kidnappningen? Och vad har mordet i Stockholm för koppling till de försvunna diplomaterna?
I en nervkittlande kamp mot klockan inser Amanda snart att den svenske ambassadören i Kabul döljer mer än vad hon kunnat ana.

Fyra dagar i Kabul är en internationell spänningsroman av debutanten Anna Tell.

När författaren har nästan samma namn som jag själv var jag naturligtvis tvungen att läsa boken. Och det är jag glad för att jag gjorde. Jag tycker egentligen inte om den här typen av bok: internationell spänningsroman där det ofta frossas av den ena våldsamheten efter den andra och ofta med en tunn story. Gissa om jag blev överraskad av Fyra dagar i Kabul. Visst förekommer det våld, men det är inte det som är huvudtemat i boken, utan det är bokens handling med jakten på diplomaterna, sammanflätat med mordet i Stockholm som är det primära. Allteftersom handlingen fortskrider får man reda på hur allt hänger ihop. Dessutom märks det att författaren vet vad hon skriver om och det hela blir mer trovärdigt. Det kanske också är därför våldet tonas ned och inte är bokens huvudtema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar