12 juli 2016

Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Björk

"Ser du? Hon har en siffra inristad i vänstra lillfingernageln. Det kanske ser ut som ett streck, men det är det inte. Det är siffran ett. Det kommer fler."
Mordutredaren Mia Krüger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö. Dit kommer hennes gamle kollega, den godmodige kriminalkomissarien Holger Munch, för att övertala henne att återvända till jobbet. Han behöver hennes hjälp i ett skrämmande och besynnerligt fall. En flicka har hittats hängande livlös i skogen med en skolväska på ryggen och en lapp om halsen:
"Jag reser ensam."
Mycket pekar på att den hänsynslösa mördaren kommer att slå till igen och Krügers efterforskningar leder till ett sex år gammalt fall där ett spädbarn kidnappats från en förlossningsklinik. Men utredningen blir mer personlig än vad Munch och Krüger har tänkt sig. Och snart går det upp för dem att de själva blivit en bricka i mördarens cyniska dödsspel.
Det hänger en ängel ensam i skogen har blivit en stor framgång i sitt hemland Norge och är såld till 21 länder.

Det är ett fåtal böcker som griper tag i dig direkt och håller greppet hela boken ut, men just en sådan bok är Det hänger en ängel ensam i skogen. Samtidigt som jag inte vill läsa vidare (för då har jag ju läst ut boken) måste jag bara vidare för att se vad som händer, hur det går. Spänningen är olidlig och önskan att Mia och Holger ska lösa fallet växer sig starkare ju längre fram i boken man kommer. Om du tar dig an den här boken, lovar jag dig spänning på hög nivå och du kommer inte att lägga den ifrån dig i första taget. Gillar du Jo Nesbös böcker, kan jag garantera att du kommer älska den här boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar