23 april 2023

Döden på Château des Livres av Katarina Bivald

Välkommen till Château des Livres och skrivarkursen som kommer att förändra ditt liv! Eller avsluta det...

Berit Gardner är i Frankrike för att undervisa på en skrivarkurs, men saker och ting går inte riktigt som planerat när en författarkollega mördas mitt framför ögonen på henne. Kommissarie Roche vid Lyonpolisen får händerna fulla med ett helt slott fyllt av misstänkta - som alla är fast beslutna att utnyttja mordutredningen för att göra research till sina böcker.
Berit Gardner har sin egna skäl till att försöka lösa mordet. Hon måste rädda skrivarkursen, även om det innebär att jaga en mördare som när som helst kan slå till igen. Kanske är det tur att kommissarie Ian Ahmed är på semester i trakten.
För Berit och Ian blir det en kamp mot klockan bland den franska sommarens böljande vinfält, med doften av rosmarin och lavendel i luften. Och för Berit Gardner står mer på spel än någonsin

Döden på Château des Livres är den andra fristående deckaren om den svensk-engelska författaren Berit Gardner som löser mord när hon borde skriva böcker. 

En pusseldeckare som utspelar sig i litteraturens värld, är utan tvekan boken för mig och det var med högt ställda förväntningar jag tog mig an boken Döden på Château des Livres av Katarina Bivald. Givetvis förlorar jag mig snabbt in i Berit Gardners värld och får börja pussla ihop mordgåtan och klura på hur allt hänger ihop. Den här gången utspelar sig boken i Frankrike, vilket gör att vi får lära känna en ny, motsträvig kommissarie, som inte helt uppskattar Berits inblandning i mordutredningen. Jag uppskattar verkligen att bokens handling bryts av med några sidor där mördarens röst gör sig hörd. Det ger en extra touch till berättelsen och gör att spänningen stegras. Vad händer i nästa kapitel, du måste helt enkelt läsa vidare! En bladvändare med andra ord, även om jag valde en annan slags läsning av boken. För att verkligen få njuta av Frankrike och pusslandet av mordgåtan valde jag att läsa den långsamt, lite varje kväll, vilket i och för sig är det sätt jag vanligtvis läser böcker på. Det passar utmärkt för den här boken, utan att jag för den skull tappar tråden. Ett extra plus är Katarina Bivalds miljöskildringar. Skådeplatsen målas upp framför dig och det är bara att känna av den franska miljön och dess dofter. Älskar du precis som jag pusseldeckare, är det här en bok du helt enkelt inte får missa!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar