27 december 2020

Poirots jul av Agatha Christie

Den åldrande miljonären Simeon Lee har tre vuxna söner. Alla lika försummade som fyllda av hat mot varandra och sin far. Väl medveten om detta finner Simeon en sadistisk tillfredsställelse i att samla den dysfunktionella familjen för att fira jul tillsammans. Fast i sin rullstol ägnar han högtiden åt att utdela trakasserier och det råder ingen brist på konflikter i familjen. Men när Simeon hittas ihjälslagen går ändå ingenting ihop. Från sitt stilla julfirande kallas Hercule Poirot till familjen Lees gods. Allt efter som han lägger ihop bitarna i mysteriet nystas fler mörka hemligheter upp än vad familjen skulle önska. 

Poirots jul utkom 1938 och mottogs med mycket fina recensioner. I Sverige har boken oförtjänt hamnat i skymundan trots att den anses vara en av Agatha Christies främsta romaner.

I nyöversättning av Helen Ljungmark har Agatha Christies romaner fått en enhetlighet som spänner över författarskapet. Förlegade begrepp har moderniserats utan att böckerna har förlorat en språklig förankring till den tid då de skrevs. Samtidigt har en brittisk underfundighet som tidigare förbisetts lyfts fram. 

Agatha Christie (1890-1976) är känd över hela världen som kriminalromanernas drottning. Hennes böcker har sålts i mer än tre miljarder exemplar över hela världen vilket ingen annan författare i modern tid kommer i närheten av. Totalt har Christie skrivit åttio kriminalromaner och novellsamlingar, nitton dramer samt sex romaner under pseudonymen Mary Westmacott.

Jag är lyrisk!! Hur ska jag beskriva den här deckarpärlan? Det här är första gången jag läser (egentligen lyssnade jag på den) Poirots jul av Agatha Christie. Eftersom jag älskar hennes klassiska pusseldeckare har jag läst flera av dem, till och med mer än en gång. Jag har även sett dem på TV. Men den här lilla pärlan har jag aldrig någonsin vare sig läst eller tittat på. Poirots jul innehåller allt det som kännetecknar en bra Agatha Christie roman. En dysfunktionell familj där familjemedlemmarna har svårt för varandra, några främlingar, en brittisk överklassmiljö innehållande hushållspersonal och givetvis en butler, ett mord, en polis, en detektiv (i denna bok Hercule Poirot), ett slutet rum och ett mycket knivigt fall att lösa. I den här boken har Agatha Christie verkligen fått till det och tankarna far åt alla håll och kanter, utan att riktigt kunna greppa mordgåtan. Det här är en pusseldeckare i toppklass och gillar du att läsa kluriga deckare... Ja, då är Poirots jul av Agatha Christie boken för dig!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar