03 maj 2019

Flickan under jorden av Elly Griffiths


I sumpmarken utanför King´s Lynn i Norfolk hittar polisen människoben. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway. När Ruth undersöker benen visar det sig,  till kriminalkommissarie Harry Nelsons besvikelse, att benen är mer än tusen år gamla. Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig varandra visar det sig att Ruth svävar i livsfara för att hon hjälper polisen. Jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan för både den försvunna flickan och Ruth själv. Elly Griffiths debut som kriminalförfattare är en spännande berättelse med huvudpersoner som stannar hos läsaren långt efter sista sidans slut. Flickan under jorden publicerades första gången 2009 och är den första boken i serien om den färgstarka Ruth Galloway.

Det här är en bok som jag varmt kan rekommendera dig att läsa, oavsett om du gillar att läsa hårdkokta deckare eller inte. Elly Griffiths har lyckats med att skriva en serie böcker, som är både spännande och håller hög kvalitet. Det frossas inte i våld och trots det lyckas hon att skapa en otrolig spänning, som gör att du bara måste läsa/lyssna vidare. Flickan under jorden är som sagt den första i en serie böcker om arkeologen Ruth Galloway och personerna runtomkring henne. Självklart är det alltid bra att läsa serien i ordning och då ska du börja med den här boken. Så gjorde däremot inte jag. Jag har tidigare lyssnat på några av hennes böcker och nu backade jag bandet till den första boken. Du behöver alltså inte läsa dem i ordning, men om du vill följa personernas privatliv i rätt ordning, ska du givetvis göra det. Jag är själv inte så beroende av det, utan jag ser varje bok för vad den är och störs inte av att jag vet hur privatlivet utvecklar sig. Det som fascinerar mig är brottet och hur man löser det. Om du tycker om att lyssna på böcker kan jag rekommendera dig att göra det med den här boken. Angela Kovacs gör i vanlig ordning en suverän uppläsning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar