09 mars 2018

Pastor Viveka och Glada änkan av Annette Haaland

Ett nytt fall för pastor Viveka! Under stumfilmens tid fanns en biograf i Enskede där filmerna ackompanjerades av en rejält sminkad äldre dam kallad Glada änkan. Hundra år senare väcker Enskedeborna liv i kvartersbion som får namn efter den legendomspunna pianisten. Men glada änkan tycks vid närmare betraktande inte alls ha varit särskilt glad och kvalitetsfilm kan väcka många typer av känslor.
Och hur ska Vivekas församling spendera  miljonen som de har fått ärva av Doris? En ny fascinerande medlem dyker upp i kyrkan, och mitt i alltihopa även ett avhugget finger. Och hela tiden snöar det.

Vad härligt att det finns olika typer av deckare!! Det är inte alltid som man vill lyssna/läsa en otäck deckare, där otäckheterna staplas på varandra och du knappt vågar vidare i bokens handling. Ibland vill man ha de där mjuka deckarna, där mysfaktorn är hög. Där det finns en, eller ett par gåtor att lösa, men där livet flyter på och en del mystiska händelser inträffar. Just en sådan bok är Pastor Viveka och Glada änkan eller rättare sagt så är alla Annettes Haalands böcker om pastor Viveka. Jag kan inget annat säga än att jag har kapitulerat! Till en början var jag lite skeptiskt till antihjälten Pastor Viveka. Första boken var bra men jag var lite tudelad. Tempot kändes lite väl långsamt, men för varje bok jag läst tycker jag bättre och bättre om Pastor Viveka och människorna i gamla Enskede. Med andra ord väntar jag redan på nästa bok. Det känns både fräscht och befriande att då och då sjunka ner i soffan och läsa en riktigt mys-pys deckare. Och där deckargåtan är synnerligen lättknäckt. Ibland vill man bara vila hjärnan och njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar