26 januari 2015

Gone girl av Gillian Flynn

Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra.
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig - var är Amy?

På sätt och vis känns det nästan lite onödigt att tipsa er om att läsa den här boken, eftersom många av er redan har gjort det. Men för er som inte har det, kan jag inget annat än att rekommendera er att läsa den. Gone Girl är en riktigt tät och spännande thriller/deckare med många olika vändningar. Inget är var det ser ut att vara och förändringarna duggar tätt, även om du i många fall inte blir förvånad, utan vändningen ligger i luften. Själv gillar jag bokens höga tempo och att kapitlen skildras å ena sidan ur Nicks synvinkel och å andra sidan ur Amys synvinkel. Jag gillar alla Gillian Flynns böcker, men Gone girl är ändå den jag tycker bäst om. Jag vill ena stunden läsa vidare, för att se vad som händer, samtidigt som jag inte vill att boken ska ta slut. Men till slut är boken färdigläst och jag kan lova att det här är en bok som du inte glömmer i första taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar