Den erfarna förhandlaren Amanda Lund placeras mitt i hetluften när två svenska diplomater kidnappas i Kabul. Under jakten på kidnapparna upptäcker Amanda att hon inte är ensam om att försöka hitta diplomaterna - och att hon saknar någon att förhandla med.
Hemma i Sverige stundar ett afghanskt statsbesök. Amandas kollega Bill Ekman utreder mordet på en ung man samtidigt som han håller departementen underrättade om Amandas framsteg i Afghanistan. Men varför försöker regeringen mörka kidnappningen? Och vad har mordet i Stockholm för koppling till de försvunna diplomaterna?
I en nervkittlande kamp mot klockan inser Amanda snart att den svenske ambassadören i Kabul döljer mer än vad hon kunnat ana.
Fyra dagar i Kabul är en internationell spänningsroman av debutanten Anna Tell.
När författaren har nästan samma namn som jag själv var jag naturligtvis tvungen att läsa boken. Och det är jag glad för att jag gjorde. Jag tycker egentligen inte om den här typen av bok: internationell spänningsroman där det ofta frossas av den ena våldsamheten efter den andra och ofta med en tunn story. Gissa om jag blev överraskad av Fyra dagar i Kabul. Visst förekommer det våld, men det är inte det som är huvudtemat i boken, utan det är bokens handling med jakten på diplomaterna, sammanflätat med mordet i Stockholm som är det primära. Allteftersom handlingen fortskrider får man reda på hur allt hänger ihop. Dessutom märks det att författaren vet vad hon skriver om och det hela blir mer trovärdigt. Det kanske också är därför våldet tonas ned och inte är bokens huvudtema.
15 augusti 2017
09 augusti 2017
Hennes nya namn av Elena Ferrante
Del två i Elena Ferrantes romansvit om de båda barndomsvännerna Lila och Elena tar vid där den första delen slutade.
Lilas äktenskap med charketurihandlaren Stefano Carracci visar sig redan på bröllopsnatten vara katastrofalt och Lila försöker med alla medel att ta sig ur det. När hon av hälsoskäl skickas till ön Ischia för en sommarvistelse övertalar hon Elena att följa med som betald sällskapsdam, men vistelsen får oanade följder för dem båda och inverkar drastiskt på deras framtida liv.
Den minutiöst skildrade vänskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan sårande nonchalans och djupaste samhörighet. I Hennes nya namn får den sin fortsättning när de båda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smärtsamt pris för det, var och en på sitt vis.
Då har jag lyssnat färdigt på ytterligare en av Elena Ferrantes böcker ur Neapelkvartetten och jag har inte så mycket mer att tillägga än att de här böckerna måste läsas / lyssnas på. De skildrar livet i Italien och vänskapen mellan de båda kvinnorna på ett fängslande, rakt och brutalt sätt. Du dras med i personernas liv och leverne och kan inte annat än att fascineras av bokens handling och dess personligheter.
Lilas äktenskap med charketurihandlaren Stefano Carracci visar sig redan på bröllopsnatten vara katastrofalt och Lila försöker med alla medel att ta sig ur det. När hon av hälsoskäl skickas till ön Ischia för en sommarvistelse övertalar hon Elena att följa med som betald sällskapsdam, men vistelsen får oanade följder för dem båda och inverkar drastiskt på deras framtida liv.
Den minutiöst skildrade vänskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan sårande nonchalans och djupaste samhörighet. I Hennes nya namn får den sin fortsättning när de båda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smärtsamt pris för det, var och en på sitt vis.
Då har jag lyssnat färdigt på ytterligare en av Elena Ferrantes böcker ur Neapelkvartetten och jag har inte så mycket mer att tillägga än att de här böckerna måste läsas / lyssnas på. De skildrar livet i Italien och vänskapen mellan de båda kvinnorna på ett fängslande, rakt och brutalt sätt. Du dras med i personernas liv och leverne och kan inte annat än att fascineras av bokens handling och dess personligheter.
05 augusti 2017
Midnattsrosen av Lucinda Riley
Elvaåriga Anahita, från en förnäm men fattig indisk familj, inleder en livslång vänskap med den viljestarka och bortskämda prinsessan Indira. Väninnan Anahita följer med Indira till England just innan första världskriget bryter ut. I England träffar hon Donald Astbury, motvillig arvinge till den avsides belägna herrgården Astbury, och hans intrigerande mor.
Nittio år senare möter vi den unga amerikanska filmstjärnan Rebecca Bradley. Hon har världen för sina fötter, men när hennes turbulenta förhållande med den lika välkände pojkvännen tar en oväntad vändning blir hon lättad när hon inser att hennes kommande filmroll, där hon spelar debutant på 20-talet, för henne långt från offentlighetens ljus till ett avlägset hörn av den engelska landsbygden. Strax efter att filmproduktionen startat på det nu förfallna Astbury Hall dyker Ari Malik, Anahitas barnbarn, oväntat upp, sökande efter svar från sin familjs förflutna. Han och Rebecca börjar tillsammans avslöja de hemligheter som hemsökt släkten...
En mångfacetterad och filmisk berättelse fylld med oförglömliga karaktärer fångna i historiens svepande vingslag. Lucinda Rileys finaste stund.
Det här är en riktigt pärla!! Du måste helt enkelt läsa Midnattsrosen. Jag älskade mixen av dåtid och nutid. Att känna historiens fläktar samtidigt som handlingen utspelas i nutid och att de olika tidsepokerna blandas och allt till slut får sin förklaring. Den här boken har allt; kärlek och romantik, mystik, en gåta som ska lösas och en blandning av gammalt och nytt. De enda tråkiga med att läsa den här boken, är att man inte längre har den oläst. Midnattrosen är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag kan verkligen rekommendera dig att svepas iväg av den här fantastiska boken! Läs och njut!!
Nittio år senare möter vi den unga amerikanska filmstjärnan Rebecca Bradley. Hon har världen för sina fötter, men när hennes turbulenta förhållande med den lika välkände pojkvännen tar en oväntad vändning blir hon lättad när hon inser att hennes kommande filmroll, där hon spelar debutant på 20-talet, för henne långt från offentlighetens ljus till ett avlägset hörn av den engelska landsbygden. Strax efter att filmproduktionen startat på det nu förfallna Astbury Hall dyker Ari Malik, Anahitas barnbarn, oväntat upp, sökande efter svar från sin familjs förflutna. Han och Rebecca börjar tillsammans avslöja de hemligheter som hemsökt släkten...
En mångfacetterad och filmisk berättelse fylld med oförglömliga karaktärer fångna i historiens svepande vingslag. Lucinda Rileys finaste stund.
Det här är en riktigt pärla!! Du måste helt enkelt läsa Midnattsrosen. Jag älskade mixen av dåtid och nutid. Att känna historiens fläktar samtidigt som handlingen utspelas i nutid och att de olika tidsepokerna blandas och allt till slut får sin förklaring. Den här boken har allt; kärlek och romantik, mystik, en gåta som ska lösas och en blandning av gammalt och nytt. De enda tråkiga med att läsa den här boken, är att man inte längre har den oläst. Midnattrosen är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag kan verkligen rekommendera dig att svepas iväg av den här fantastiska boken! Läs och njut!!
03 augusti 2017
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist
Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2016. Belönad med Dagens Nyheters kulturpris 2016 "Tom Malmquist hugger tag i läsaren från första sidan i en stark och osentimental sorgebok".
Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulvertarna under Karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelningen och Neonatalen; mellan liv och död.
När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egen pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande till.
" I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" är en rå och vacker bok om ett år som förändrade allt. En berättelse om förlust, föräldraskap och det liv vi lever, ögonblick för ögonblick.
Tom Malmquist (född 1978) är poet. Han debuterade med den mycket uppmärksammade diktsamlingen "Sudden Death", följt av "Fadersmjölken". "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" är hans första prosaverk och belönades med DN:s kulturpris 2016, Karin Boyes litterära pris 2015, samt nominerades till Nordiska rådets litteraturpris 2016. Tom Malmquist tilldelades också stipendier från Stiftelsen Natur & Kultur och Albert Bonniers stipendiefond för svenska författare.
"Jag har gjort mig av med teven, jag har sagt upp prenumerationerna på tidningarna, jag läser böckerna som du har köpt och funderar på understrykningarna som finns på var och varannan sida, jag ögnar bara som hastigast igenom nyheterna från TT i min telefon, knappt det klarar jag längre, jag hör skriken, och jag hör mistlurarna, jag kan till och med bli rädd för en mindre skogsbrand tusentals mil bort och börjar genast föreställa mig hur fåglarna förkolnar i uppåtvindarna."
Det här är nog den mest gripande och hjärtskärande bok jag någonsin har lyssnat på. Hela boken andas kärlek och smärta. Samtidigt som du får uppleva lycka, så får du också besöka det svartaste svarta. Bottenlös sorg och stor tragedi. Känslan av att både bli förälder och förlora sin älskade är bara för mycket. Jag har själv fött barn via akut kejsarsnitt och varit på neonatal avdelning och vet hur stressande den situationen är. Lägg där till att förlora din käraste, ja dit kan tanken inte ens nå. Det känns så ofattbart grymt! Boken beskriver på ett naket sätt sorgearbetet och hur olika faser kan te sig. Samtidigt som det är oerhört jobbigt att lyssna på / läsa den här boken, så är det faktiskt en bok som du inte får missa. Läs eller lyssna på den!!
Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulvertarna under Karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelningen och Neonatalen; mellan liv och död.
När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egen pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande till.
" I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" är en rå och vacker bok om ett år som förändrade allt. En berättelse om förlust, föräldraskap och det liv vi lever, ögonblick för ögonblick.
Tom Malmquist (född 1978) är poet. Han debuterade med den mycket uppmärksammade diktsamlingen "Sudden Death", följt av "Fadersmjölken". "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" är hans första prosaverk och belönades med DN:s kulturpris 2016, Karin Boyes litterära pris 2015, samt nominerades till Nordiska rådets litteraturpris 2016. Tom Malmquist tilldelades också stipendier från Stiftelsen Natur & Kultur och Albert Bonniers stipendiefond för svenska författare.
"Jag har gjort mig av med teven, jag har sagt upp prenumerationerna på tidningarna, jag läser böckerna som du har köpt och funderar på understrykningarna som finns på var och varannan sida, jag ögnar bara som hastigast igenom nyheterna från TT i min telefon, knappt det klarar jag längre, jag hör skriken, och jag hör mistlurarna, jag kan till och med bli rädd för en mindre skogsbrand tusentals mil bort och börjar genast föreställa mig hur fåglarna förkolnar i uppåtvindarna."
Det här är nog den mest gripande och hjärtskärande bok jag någonsin har lyssnat på. Hela boken andas kärlek och smärta. Samtidigt som du får uppleva lycka, så får du också besöka det svartaste svarta. Bottenlös sorg och stor tragedi. Känslan av att både bli förälder och förlora sin älskade är bara för mycket. Jag har själv fött barn via akut kejsarsnitt och varit på neonatal avdelning och vet hur stressande den situationen är. Lägg där till att förlora din käraste, ja dit kan tanken inte ens nå. Det känns så ofattbart grymt! Boken beskriver på ett naket sätt sorgearbetet och hur olika faser kan te sig. Samtidigt som det är oerhört jobbigt att lyssna på / läsa den här boken, så är det faktiskt en bok som du inte får missa. Läs eller lyssna på den!!