25 maj 2018

Kvinnan i fönstret av A J Finn

Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russel in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till något hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara?

Kvinnan i fönstret är en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.

"Boka av alla möten, stäng av mobilen och låt ingenting störa dig. För har du väl börjat läsa denna enastående spänningsroman vill du garanterat inte göra något annat" Ingalill Mosander, Aftonbladet.

Som en inbiten bokläsare och som de senaste åren börjat lyssna på böcker som ett komplement, är jag förvånad, för att inte säga chockerad över vad jag nu kommer skriva: Den här boken ska du lyssna på, inte läsa!! Ja, ta det för vad det är, eftersom  jag inte har läst den, utan bara lyssnat på den. Men det här är en oerhört spännande psykologisk thriller och som höjs till ovanande höjder av en fullkomligt lysande uppläsning av Angela Kovacs! Det är utan tvekan den bästa uppläsning jag lyssnat på och då tycker jag att de flesta uppläsningar jag lyssnat på, har varit bra. Men det här är något enastående! Så ladda ner boken i mobilen, plugga in hörlurarna och förfasas av den olidligt spännande och faktiskt hjärtskärande berättelsen kring Anna Fox. För er som ändå väljer att läsa boken är jag övertygad om att det blir en läsupplevelse. Boken är välskriven, har ett oerhört bra flyt i växlingarna i historien. Med risk för att anses var sexistisk måste jag ändå tillägga att jag är imponerad över hur bra A J Finn skildrar bokens kvinnliga alter ego. Många gånger lyser det igenom om det är en man eller kvinna som har skrivit om det motsatta könet, men här lyckas han verkligen att gestalta den kvinnliga huvudpersonen på ett trovärdigt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar