03 maj 2018

En annan Alice av Liane Moriarty

Minns du vem du var för 10 år sedan? Blev livet som du trodde?

Efter att ha slagit i huvudet på gymmet tappar Alice Love minnet. Hon tror att hon är 29 år, nygift, störtförälskad i sin man och gravid med sitt första barn, men egentligen är hon 39 år, trebarnsmamma och mitt i en uppslitande skilsmässa. Läkaren konstaterar att hon drabbats av tillfällig minnesförlust. Tio år har fullkomligt raderats från hennes minne - ett årtionde då hon uppenbarligen fått för sig att bli träningsfanatiker, då hon glidit ifrån sin älskade man Nick, förlorat närheten till sin syster och på något sätt tappat bort sig själv. Alice måste hitta tillbaka till sina minnen, och till den hustru, dotter, vän och syster hon en gång var.

I En annan Alice bjuder Liane Moriarty på samma oemotståndliga blandning av igenkänning, humor och allvar som i succérna Öppnas i händelse av min död och Stora små lögner.

Hon gör det igen! Liane Moriarty levererar ytterligare en fascinerande bok, vars handling och personligheter griper tag i dig. Den här gången handlar det om en kvinna som genom ett fall drabbas av en minnesförlust och glömmer bort 10 år av sitt liv. Kommer minnet komma tillbaka, ges hon möjlighet att förändra sitt liv till det bättre igen? Det här är en tanke som många fascineras av. Den bygger lite på idén om jag får chansen att leva om mitt liv, skulle jag då ha handlat/agerat annorlunda? Om jag får möjlighet att backa bandet vad skulle jag ha gjort på annat vis och hur skulle det ha påverkat mitt nuvarande liv? I boken En annan Alice har Liane Moriarty återigen visat att hon är en fantastisk författare, som lyckas trollbinda sina läsare med en fascinerande historia/intrig, intressanta personligheter och hur hon slutligen väver samman allt. Liane Moriarty har på senare tid blivit en av mina favoritförfattare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar